مقدمه


هر فصل کافه بازار گزارش به نسبت مفصلي در مورد کاربران و برنامه هاي روي اين فروشگاه منتشر مي کند که حاوي اطلاعات مفيد و مهمي است، که البته به دلايل متعدد کمتر مورد استفاده بازيسازان يا برنامه سازان قرار مي گيرد. ضمن تشکر از کافه بازار، خصوصا آقاي مهدي ناصري بابت به اشتراک گذاشتن اين اطلاعات، اميدواريم در آينده اطلاعات بيشتري در اين گزارش داده شود تا بتوانيم تحليل دقيق تري از آينده صنعت بازي سازي ايران داشته باشيم. اين گزارش را مي توانيد از اينجا دانلود کنيد.


بيشتر بخوانيد : پمپ وکيوم چيست؟


همانطور که اکثر خوانندگان اين متن در جريان هستند، بيشتر درآمد بازار بازي ها و برنامه ها در اختيار درصد کمي از اپليکيشن هاست، در نتيجه استفاده از ميانگين به عنوان يک داده آماري مطلوب نمي باشد، چرا که توزيع درآمدي يا نصب برنامه ها را به خوبي نشان نمي دهد، البته اين موضوع در گزارش اخير با وجود چند نمودار که Pareto نصب برنامه ها را نشان مي دهد و همچنين تمرکز نصب تا حد مناسبي حل شده است که در ادامه به تفصيل به اين موضوعات مي پردازيم.


 


نکته ديگرقابل توجه اين موضوع است که اين گزارش برنامه هاي ايراني را از ديگر برنامه هاي خارجي جدا نکرده است، هرچند اين موضوع در اصل نبايد خيلي تفاوت ايجاد کند، اما قطعا کساني که با آمار آشنايي بيشتري دارند آگاه هستند که اين دو دسته در دو کلاستر جداگانه قرار مي گيرند و حتما اکثر نمودارهاي همزمان اين دو دست Bimodal خواهد بود که در نتيجه شاخص ميانه، نه نشان دهنده دسته اول است و نه دسته دوم! اما با اين حال سعي مي کنيم تحليلي مناسب از اوضاع پيش رو ارائه کنيم.


بيشتر بخوانيد : پمپ وکيوم آبي چيست؟


در قسمت اول اين تحليل فقظ به بررسي مشخصات و رفتار کاربران مي پردازيم.


 


تحليل مشخصات و رفتار کاربران


اولين سوالي که بعد از خواندن اين گزارش بايد بتوانيم به آن جواب بدهيم اين موضوع است که آيا دستگاه هاي مورد استفاده در ايران قدرت پردازش کاربرهاي غير ايراني را دارا هستند يا خير، يا آيا مردم ايران از تلفن هاي همراه روز دنيا استفاده مي کنند يا نه. جواب دادن به اين سوال بسيار حياتي و مهم است، زيرا راه را براي کساني که براي بازار ايران مي خواهند توليدات داشته باشند به خوبي نشان خواهد داد. اگر اين دستگاه ها به روز و مدرن باشند، پس مخاطب هاي آنها هم توقع دارند تا بازي هاي با کيفيت و با گرافيک بالا را بازي کنند و طبعا خيلي نگران حجم اين نرم افزارها نيستند. اما اگر اين گزاره غلط باشد، مخاطب ايراني بيشتر توقع خواهد داشت تا بازي ها بدون لگ و با حجم کم باشند تا بتواند با دستگاه ضعيف خود آن هارا بازي کند. اگر گزاره دوم صحيح باشد، بازار ايران ايزوله تر خواهد شد، چراکه نمي توان همزمان محصول موفق براي کاربر ايراني و غير ايراني ساخت و اساسا همچين سياستي مي تواند غلط باشد.


بيشتر بخوانيد : وکيوم آبي پمپ وکيوم چيست؟


در نگاه اول به اين مسئله، به نظر مي رسد با توجه به قدرت خريد مردم ايران و مشکلات اقتصادي اخير، متوسط مردم از سطح قدرت خريد پايين تري نسبت به ديگر نقاط جهان برخوردار باشند. احتمالا گزاره دوم با توجه به دانش پيشينه ما به واقعيت نزديکتر خواهد بود اما ما در اين گزارش قصد داريم با استفاده از داده هاي کافه بازار و داده هاي جهاني اين مقايسه را انجام بدهيم.


 


براي انجام اين مقايسه ابتدا به سراغ نسخه Android API کاربران که به خوبي نشان دهنده قدرت دستگاه و به روز بودن دستگاه کاربران است مي رويم.


 


متاسفانه اخيرا گوگل گزارش مربوط به نسخه API را منتشر نکرده است و آخرين گزارش مربوط به ماه MAY 2019 است، اما با اين وجود نمودار مقايسه اي بين نسخه API گوگل و کافه بازار نشان دهنده اين موضوع است که ميانگين مردم ايران به مراتب دستگاه هاي ضعيف تري نسبت به ميانگين يک سال گذشته جهاني دارند، اين موضوع مي تواند براي کساني که در اين حوزه فعال هستند بسيار نگران کننده باشد.


 


اما نکته قابل توجه اين گزارش وجود درصد قابل توجهي از کاربران هستند که نسخه 28 را بر روي دستگاه خود دارند. و در گزارش کافه بازار بيش از 30 درصد از پرداخت کافه بازار را اين دسته انجام مي دهند.


بيشتر بخوانيد : تعمير پمپ وکيوم روغني چيست؟




گزارش ديگري که کافه بازار منتشر کرده برندهاي پر مخاطب کاربران است، که به خودي خود اطلاعات خاصي به ما نمي دهد و کمک خاصي براي سياست گذاري نمي کند. اما دو گوشي J5 و J7 همچنان در صدر جدول هستند و اين موضوع نشان دهنده اين موضوع است که درصد بالايي از کاربران از دو يا سه سال گذشته تلفن همراه خود را عوض نکرده اند و دليلي ديگراي براي اثبات گزاره ي بالاست.


 


متاسفانه ديگر نمودارها که مقايسه درصدي بازي ها و برنامه هاست خيلي اطلاعات کمک کننده اي به ما نمي دهد جز اينکه احتمالا حدود 60 درصد از درآمد کافه بازار از برنامه هاست و 40 درصد از بازي ها، که اين موضوع با توجه جدول پرفروش ها و حضور برنامه هايي مانند "ديوار" يا "فيليمو" در صدر اين جدول قابل پيش بيني است.


 


نتيجه گيري نهايي: با توجه به قديمي بودن و بي کيفيت بودن گوشي هاي مورد استفاده مخاطبان کافه بازار، حال مي توانيم به خوبي موفقيت بازي هاي شبه اپليکشين که بر روي ساده ترين دستگاه ها هم قابليت اجرا دارند را توجيه کرد. اين موضوع کار را براي کساني که مي خواهند همزمان يک بازي براي ايران و خارج از ايران بسازند دوچندان دشوار مي کند و يا دست کم زنگ خطري است تا اين بازي سازان بيشتر به مباحث بهينه سازي توجه کنند.


 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

متولد نیمه خرداد Eric تست قالب ها دستگاه بادکش طبي بدن رفع خستگي و حجامت Mark اسستان و پـَـَـ نــه پـَـَـــ، جکستان گفتاردرمانی آذربایجان (آذربایجان گفتاردرمانی) فایلهای مفید ماهان وکتور کارت ویزیت-تبلیغات رایگان مشاغل